Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου 2010

Αριάδνη Αγάτσα :Για την " Ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης "

Η κυρία Αριάδνη Αγάτσα, μιλώντας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού  «Ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης και άλλες διατάξεις», κατάθεσε τις απόψεις-θέσεις της, που έχουν ως εξής:

Κύριε πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων συζητούμε ένα σημαντικό νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο:
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο έχει ξεκάθαρες προτεραιότητες και στοχεύσεις, διότι ενισχύει την ελληνική κινηματογραφία και διασφαλίζει την αποτελεσματικότερη λειτουργία των θεσμών.
Το νομοσχέδιο χρησιμοποιεί σαφή μέσα και έχει μετρήσιμα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Μέσα από το βασικό εργαλείο που είναι ο Εσωτερικός Κανονισμός των οργανισμών, προσδιορίζονται κάθε χρονική περίοδο οι ανάγκες και οι προτεραιότητες.
Στη χώρα μας η ιστορία του κινηματογράφου είναι, θα τολμούσα να πω, πρόσφατη:
Ο πρώτος κινηματογράφος λειτούργησε στην Αθήνα το 1908.
Η πρώτη ελληνική ταινία γυρίστηκε το 1915.
Το 1975, η “Γενική Κινηματογραφικών Επιχειρήσεων ΑΕ” που ιδρύθηκε στη διάρκεια της δικτατορίας για να χρηματοδοτεί και διανέμει τις ελληνικές ταινίες, μετονομάστηκε σε Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
Το 1982, η αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη ένταξε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου στο φορέα που έπρεπε να διαχειριστεί την κινηματογραφική τέχνη, το Υπουργείο Πολιτισμού.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο διαρθρώνεται από επτά (7) κεφάλαια. Στα πρώτα έξι (6) κεφάλαια περιλαμβάνονται και προσδιορίζονται διατάξεις για την ενίσχυση και ανάπτυξη της ελληνικής κινηματογραφίας. Το έβδομο κεφάλαιο περιλαμβάνει την κινηματογραφική πολιτική και στο όγδοο όλες εκείνες οι διατάξεις που διορθώνουν και θέτουν τις μεταβατικές ρυθμίσεις του νέου νομοσχεδίου.
Στο 1ο Κεφάλαιο περιλαμβάνονται γενικές αρχές και Ορισμοί των βασικών εννοιών
Στο 2ο Κεφάλαιο περιλαμβάνονται οι προϋποθέσεις για το ελληνικό Κινηματογραφικό έργο (ενίσχυση της ελληνικής γλώσσας, προσέλκυση παραγωγών και συμπαραγωγών, τόποι γυρισμάτων κ.α.), δηλαδή η ελληνική ταυτότητα της ταινίας.
Στο 3ο Κεφάλαιο προσδιορίζεται η Ενίσχυση της Κινηματογραφίας, το θεσμικό πλαίσιο των πόρων και της χρηματοδότησης.
Το 4ο Κεφάλαιο είναι αφιερωμένο στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
Καθορίζεται η νομική μορφή του Κέντρου ως κοινωφελούς μη κερδοσκοπικού νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου. Όλα τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της καταργούμενης Ανώνυμης Εταιρίας περιέρχονται στο νέο νομικό πρόσωπο. Το απασχολούμενο προσωπικό μεταφέρεται με την ίδια εργασιακή σχέση.
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου εκπροσωπεί την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ενίσχυσης Συμπαραγωγών (Eurimages). Αναλαμβάνει επίσης την αρμοδιότητα να συνεργάζεται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το πρόγραμμα media. Υλοποιεί, τέλος, την εφαρμογή των διατάξεων σχετικά με τα φορολογικά κίνητρα για την ενίσχυση της κινηματογραφικής παραγωγής.
Επίσης καθορίζονται οι 4 Διευθύνσεις της λειτουργίας του Κέντρου.
-    Διεύθυνση Ανάπτυξης και Παραγωγής
-    Διεύθυνση Διεθνών Οπτικοακουστικών Παραγωγών
-    Διεύθυνση Προώθησης
-    Διεύθυνση Οικονομικής και Διοικητικής Υποστήριξης.
Το 5ο Κεφάλαιο είναι αφιερωμένο στη ρύθμιση του  Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Δηλαδή, ρυθμίζεται η νομική μορφή του Φεστιβάλ ως κοινωφελούς, μη κερδοσκοπικού νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου. Στους σκοπούς προστίθεται η ανάδειξη της πόλης της Θεσσαλονίκης ως τόπου συνάντησης ελλήνων και ξένων δημιουργών. Προστίθεται επίσης η λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου ως μία από τις Διευθύνσεις του.
Επιπροσθέτως, προστατεύεται και κατακυρώνεται το  «Ολύμπιον» ως μόνιμη έδρα του Φεστιβάλ.
Το 6ο Κεφάλαιο ενεργοποιεί το Εθνικό Κινηματογραφικό Αρχείο και την Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Το 7ο Κεφάλαιο περιλαμβάνουν όλες εκείνες τις διατάξεις που αφορούν την Κινηματογραφική Πολιτική (επιλογές έργων, βραβεία..).
Και τέλος, έχουμε όλες εκείνες τις διορθωτικές και μεταβατικές διατάξεις, αναγκαίες για το νέο νομοσχέδιο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η σημερινή πραγματικότητα επιβάλλει να παρακολουθούμε το διεθνές περιβάλλον και να συμμετέχουμε στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.
Να μην κλείσουμε τα μάτια μας μπροστά στην η άνθιση των ψηφιακών τεχνολογιών, τους τρόπους χρήσης και εκμετάλλευσης των κινηματογραφικών έργων, την εμφάνιση πολυκινηματογράφων και των μεγάλων εταιριών διανομής και τις νέες τεχνολογίες (Internet, IPTV, streaming media, κινητή τηλεφωνία).
Πρέπει να εκμεταλλευτούμε ευρωπαϊκά προγράμματα, όπως  Eurimages, Media Programme και να τα αξιοποιήσουμε.
Με το σημερινό νομοσχέδιο μπορούμε να αντιμετωπίσουμε και τα χρόνια προβλήματα του κινηματογράφου, όπως:
- αδυναμία πρόσβασης στις ξένες αγορές και η απροθυμία της εσωτερικής αγοράς
- ελάχιστες ιδιωτικές επενδύσεις
- γραφειοκρατική δομή του ΕΚΚ
- έλλειψη βιομηχανικής ή βιοτεχνικής έστω υποδομής
- διανομή
- εκπαιδευτικό σύστημα
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Είναι απολύτως αναγκαία η ρύθμιση όλων αυτών των αναπτυξιακών και θεσμικών προβλημάτων με μία συνολική παρέμβαση.
Οι επιμέρους ρυθμίσεις του ν/σχ αλληλοεξαρτώνται απολύτως και αποσκοπούν στους εξής στόχους:
-    Η ενίσχυση των νέων δημιουργών
-    Η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας
-    Η αύξηση των επενδύσεων στην κινηματογραφική παραγωγή
-    Η προσέλκυση ξένων παραγωγών και συμπαραγωγών
-    Η εξαγωγιμότητα της ελληνικής παραγωγής, άρα η αύξηση της εξωστρέφειας
-    Η διαφάνεια και η αποτελεσματικότητα στη λειτουργία των κρατικών φορέων υλοποίησης της κινηματογραφικής πολιτικής (ΕΚΚ, Φεστιβάλ Κιν/φου Θεσσαλονίκης)
Επειδή ο κινηματογράφος είναι μια γλώσσα επικοινωνίας που αγαπάμε,
επειδή είναι μια γλώσσα πολύ νεαρή σε σχέση με τις άλλες τέχνες,
επειδή έχει ιδιαιτερότητες ως Μέσο Μαζικής Επικοινωνίας και Τέχνη συγχρόνως,
μπορούμε με τη συζήτηση στην Επιτροπή και την ολομέλεια της Βουλής, να κινηθούμε όλοι μαζί για ένα καλύτερο μέλλον στην ελληνική κινηματογραφία.

Πολιτικό Γραφείο Αριάδνης Αγάτσα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου